2014. október 8., 09:38

Drágulnak az étkezési utalványok

POZSONY. Még idén emelkedik az étkezési utalványok ára. Ez a változás több mint 1,9 millió alkalmazottat érint. A legolcsóbb jegy ára 15 centtel, azaz 3,15 euró lesz, miközben a munkáltatók ezzel kapcsolatos költségei is megnövekednek. Ugyancsak több lesz a „diétapénz“, amit a cégek saját dolgozóiknak a szolgálati útjaik során fizetnek – derül ki abból az indítványból, amelyet a munkaügyi minisztérium tárcaközi egyeztetésre bocsátott.

"Az összegek két év után emelkednek, mivelhogy ismételten teljesültek az ehhez szükséges feltételek“ – szögezte le Michal Stuška minisztériumi szóvivő. A törvény alapján az étkezési utalványok árát mindig módosítani kell akkor, ha az éttermi árak legalább 5 százalékkel nőnek. Ez legutóbb 2012 augusztusában történt, akkor 2,85-ről 3 euróra nőtt a jegyek ára.

Az említett javaslatot még jóvá kell hagynia a kormánynak, s azt csak azután teszik közzé a Törvénytárban. Hatályossá a közzététel utáni hónap első napján válik, így tehát az áremelkedés idén november vagy legkésőbb december 1-jétől esedékes. A munkáltató legalább a főétel árának 55 százalékát köteles téríteni. Ha nem rendelkezik saját üzemi étkezdével, akkor az étkezési utalvány árához fizet hozzá. Hozzájárulása az eddigi 1,65-ről 1,74 euróra emelkedik. Ha az alkalmazott a jelenlegi 3 eurós jegyének az árához 1,35 eurót fizet, akkor a módosítás után a 3,15 eurós árából 1,41 eurót neki kell térítenie. A tervezett változás a köz- és magánszférában dolgozó alkalmazottakat egyaránt érinti.

Rastislav Machunka, a Munkáltatói Szövetségek és Egyesületek Társulásának (AZZZ) képviselője nem tartja pozitív hírnek az étkezési utalványok árának emelését, ám értékeli azt, hogy ez nem önkényesen, hanem a valorizációs rendszerrel összhangban, csak kis mértékben történik.

A szolgálati utak időtartamának függvényében nő a diétapénz nagysága is. Ha az 5-12 óráig tart, akkor a jelenlegi 4 helyett majd 4,20 euró, 12-18 órás út esetén 6 helyett 6,60, 18 óra fölött pedig 9,30 helyett 9,80 euró számlázható.

Martin Hošták, a Munkáltatók Országos Uniójának (RÚZ) képviselője úgy véli, hogy ez az áremelés jelentősebb mértékben csak a több alkalmazottal működő, nagyobb cégeket érinti. „Egyúttal nő a minimálbér, változnak az adózással kapcsolatos törvények, ami összességében egyáltalán nem járul hozzá a szlovákiai vállalkozói környezet javulásához“ – szögezte le. Hošták azt sem tartja kizártnak, hogy az étkezési utalványok árának emelését a vendéglőtulajdonosok majd az ételkínálatuk drágítására használják ki.

Vladimír Sirotka, a Szlovákiai Kis- és Középvállalkozók Társulásának (SAMaSP) elnöke valós segítség helyett inkább választás előtti kampányfogásnak minősíti ezt a drágulást. Szerinte egyszerűbb lenne az alkalmazottak étkezését folyamatosan havi 30-40 euróval támogatni, ami a támogatás számlázását is megkönnyítené. Iveta Radièová kormánya fontolgatta az étkezési utalványok eltörlését, amelyek helyett a munkáltatók a kötelező 55 százalékos hozzájárulásukat bérkiegészítésként nyújtották volna az alkalmazottaiknak. Végül mindmáig nem került sor erre a változásra.

Megosztás