2013. augusztus 13., 11:15

8 euróval emelkedhet a minimálbér

POZSONY. Nem tudtak megegyezni a minimálbér kérdésében a szakszervezetek a munkáltatókkal. A munkaügyi minisztérium dönthet helyettük.

A munkáltatók azért kardoskodtak, hogy ne változzon a minimálbér jelenlegi összege. A szakszervezetek viszont ezt keveslik és 27 eurós emelést akartak kiharcolni. A munkaügyi minisztérium egyik fél törekvésével sem azonosul. Azt javasolja, hogy 2,4 százalékkal, azaz 8 euróval emelkedjen a minimálbér, ami így jövő évtől 345,90 euróra emelkedne. A tárca a tavalyi átlagbérek alakulását veszi alapul.

A vállalatok képviselői azon az állásponton vannak, hogy Szlovákia a mostani rossz gazdasági helyzetben, a magas munkanélküliség idején nem engedheti meg magának a minimálbér emelését 2,4 százalékos emelését sem. Rastislav Machunka, a hazai munkáltatókat tömörítő társulás (AZZZ) elnöke az Aktuálne.sk portálnak azt mondta, hogy a létező munkahelyek csökkenéséhez vezetne a minimálbér emelése, mert a további bérek alakulását is befolyásolná.

Machunka megemlítette, hogy a vállalkozókra amúgy is rájár a rúd. Az idei évtől járulék- és adóterheik is megnőttek. Ha a jövő évtől még a bérköltségeik is megemelkednek, az sok vállalkozó számára elviselhetetlen helyzetet eredményezne – magyarázta.

A szakszervezetek ugyanakkor azzal érvelnek, hogy a legalacsonyabb keresetűek a szegénységi küszöb alatt tengődnek Szlovákiában. Ezért javasolta a Szakszervezetek Szövetségének Konföderációja a 8 százalékos, azaz 27 eurós emelést. Az adók és járulékok levonása után  tisztán legkevesebb 315 eurót kaphatnának az emberek kézhez, ami a KOZ szerint a szegénységi küszöb határát képezi Szlovákiában.

Megosztás