2012. január 29., 10:30

A koffein megváltoztatja a nőket

WASHINGTON. A koffein megváltoztatja a hölgyek ösztrogén szintjét, más-más hatása van viszont az ázsiai, a fekete bőrű és a fehér nőknél - állapította meg egy új tanulmány, amely az American Journalban jelent meg.
A kutatásban 250 nő vett részt, 18-44 év közöttiek voltak. Átlagosan 90 milligramm koffeint fogyasztottak naponta, vagyis nagyjából egy csészényi koffeines kávét. Az ösztrogén reprodukciós hormon, melyet a petefészkek termelnek. A koffein, amit a hölgyek fogyasztottak, származhatott kávéból, fekete teából, zöld teából, vagy egyéb koffeines italból. Az eredmények némileg különböztek, amikor a kutatók egyenként vették figyelembe a koffeinforrást.

Az ázsiai nők, akik 200 vagy ennél több milligramm koffeint fogyasztottak naponta (azaz nagyjából két csésze kávét), emelkedett ösztrogén szintet mutattak, azokhoz képest, akik kevesebb koffeint ittak. A fehér nők ugyanakkor, akik ugyancsak 200 milligramm koffeint fogyasztottak naponta, kissé alacsonyabb ösztrogénszintet mutattak a kevesebb koffeint fogyasztókkal szemben.

A feketebőrű nők, 200 vagy ennél több milligramm koffein napi fogyasztása mellett emelkedett ösztrogénszintet mutattak, de az eredmény nem volt statisztikailag jelentős.

A 200 milligramm koffein elfogyasztása, ami csak kávéból származott, az általános megállapítást tükrözte, ám ha több mint egy csésze koffeines italt fogyasztottak naponta a nők koffeines üdítőből vagy zöld teából, mindhárom csoportban magasabb volt az ösztrogénszint.

A koffeinnel kapcsolatos változások az ösztogénszintben nem voltak hatással viszont az ovulációra. Így tehát megállapítható, hogy fogamzóképes korban a koffein befolyásolja a nőknél az ösztrogén szintjét. Rövid távon nem tűnik úgy, hogy bármilyen kifejezett hatása lenne ennek, azonban az ösztrogénszint összefüggésbe hozható olyan betegségekkel, mint az endometriózis, a csontritkulás, emlő- és petefészekrák.

Ám mivel a hosszútávú koffein fogyasztásnak van csak befolyása hosszú távon az ösztrogénszintre, a kutatók úgy vélik, a koffein fogyasztását érdemes a jövő tanulmányaiban figyelembe venni, amikor ezen betegségeket igyekeznek megérteni.
Megosztás