2020. augusztus 10., 14:01

"Magyarország nem normális ország": így hazudik az Index-ügyről a szlovák sajtó

Miközben a magyar sajtó "szabad", "független" és "objektív" fele a gyászmunka oroszlánrészét maga mögött tudva már régen elosztotta egymás közt az Index másfél milliós olvasótáborát, a szlovák liberális médiumok sajtómunkásai még javában rágják a gumicsontot, szaftos hazugságokkal és féligazságokkal alátámasztva leghőbb vágyukat, Orbán fasiszta diktatúráját. 

Fotó: Távozó Indexesek FB-csoport

Az aktuality.sk két újságírója, Pavol Štrba és a neve alapján magyar származású Eszter Kissová cikkükben igen sajátos és egyoldalú értelmezést tolnak a szlovák olvasók képébe, mondván Dull Szabolcs (egy helyen Szablocs) főszerkesztő kirúgásától kezdve gyakorlatilag a miniszterelnöki irodában dől el, mi lesz az Index sorsa.

Ha valaki esetleg arra számítana, a szlovák médiafogyasztó is objektív tájékoztatást kap az Index-ügyről, sajnos csalódni kénytelen. Rögtön az első bekezdések egyikében ezt olvashatjuk:

Magyarország nem normális ország. Már, ami a sajtószabadságot illeti, semmiképpen!"

- ilyen erős nyitást utoljára Ján Slota borgőzös sajtótájékoztatóin kapott az egyszeri médiafogyasztó, de a szerzők később sem adják alább. Az elfogultságáról méltán elhíresült Riporterek Határok Nélkül ranglistáját alapul véve húzzák rá a vizes lepedőt a magyar sajtóviszonyokra, majd a szintén nem különösebben jobboldali Human Rights Watch nyilatkozatát citálják ide, amely szerint "újabb szöget vertek a független média koporsójába Magyarországon". 

Végül, mintegy aduászként, a parlamenten kívüli KDH EP-képviselője, Ivan Štefanec is szót kap, aki a néppárti képviselőcsoport tagjaként fenyegeti meg Magyarországot azzal, hogy ilyen lépések miatt uniós forrásoktól eshet el. Mindezt úgy, hogy Orbán Viktor éppen most harcolt ki pluszpénzt az országnak Brüsszelben, Merkeltől pedig ígéretet kapott, a német soros elnökség alatt, az év végéig lezárják a hetes cikkely szerinti eljárást Magyarországgal szemben. 

"Alig maradt független sajtótermék"

A cikk szerzői, valószínűleg elfogultságból, semmint tájékozatlanságból eredően azt írják, az utóbbi években sorra szűntek meg Magyarországon a nem kormánypárti sajtótermékek, amelyekből "mára alig maradt" néhány. Mondják mindezt úgy, hogy a legolvasottabb portál (Index), a legolvasottabb napilap (Népszava) és a legolvasottabb hetilap (HVG) sem kifejezetten kormánypárti, de még csak nem is független, nem is beszélve arról, hány kisebb-nagyobb portál zakatol permanens kormányellenes  üzemmódban. A kijelentést még röhejesebbé teszi, hogy néhány bekezdéssel később már azt mondják, valójában sok ellenzéki hírportál van Magyarországon, de az európai közvéleményt azért érinti érzékenyen az Index-ügy, mert a kormánypárti médiumok mellett nem tud labdába rúgni az ellenzéki sajtó, olvasottságuk elmarad a kormányközeli portálokétól.

Az állítást körülbelül 15 másodperc erőfeszítésbe kerül cáfolni!

Hiszen, bár ennek mi örülünk legkevésbé, a rendelkezésre álló adatok szerint az Origót leszámítva az első harminc leglátogatottabb portál között egyetlen nagyjából kormányközeli oldalt találunk, a Nemzeti Sportot. Ezzel szemben az első tizenötben (mindenféle illegális fájlmegosztók és bulvármagazinok mellett) ott csücsül a HVG, a 444.hu és a 24.hu is. Azt állítani tehát, hogy az ellenzéki portálok olvasottsága elmarad a kormánypártiakétól nem más mint nettó hazugság vagy tájékozatlanságból fakadó tévedés. 

Ugyanez a dichotómia igaz arra az állításra is, hogy az Index sorsában a Népszabadság esete látszik megismétlődni.

Már az önmagában elképesztő, hogy valaki le tudja egy mondatban írni a Népszabadság és a függetlenség szót, de szinte már meghökkentő, mennyire egyoldalúan és felületesen mutatják be Magyarország akkor piacvezető lapjának megszűnését, abban pedig már semmi különös nincs, hogy a témával kapcsolatban a KDH-s képviselő mellett az Amnesty International magyar leágazása kap szót.

A főszerkesztőt menesztő Bodolai Lászlót nem, hogy nem kérdezik meg, a nevét még csak le sem írják.

Arról, hogy mi volt Dull kirúgásának indoka (versenyhátrányt okozott az Indexnek), vagy arról, hogy a portál hirdetési bevételei igazolhatóan csökkentek az elmúlt hónapokban, egy szót sem írnak. Orbán, Orbán, Orbán - körülbelül ennyiben összefoglalható az egész írás üzenete. 

A kérdés az, mi ennek az oka?

Tájékozatlanság vagy szándékos hazugság? Egyik sem megbocsátható...

Megosztás
Címkék
Iratkozzon fel hírlevelünkre, hogy ne maradjon le a nap legfontosabb eseményeiről!
CAPTCHA Ez a kérdés vizsgálja, hogy vajon ember-e a látogató, valamint megelőzi az automatikus kéretlen üzenetek beküldését.